Schilderen

Met tekenen en schilderen is heel veel mogelijk. Wij bieden verschillende kant en klare lessen. We komen op locatie en nemen alle materialen mee. Doordat we veel ervaring hebben met kinderen en jongeren weten we ze op hun niveau aan te spreken en kunnen we iedereen enthousiast maken. De lessen worden aangepast per leeftijd en duren 1 tot 2 uur. Hieronder staan een paar voorbeelden beschreven.

Niet beschreven zijn lessen in:

Portret, Dieren tekenen, mensfiguren tekenen, Perspectief tekenen. Informeer naar de mogelijkheden.

C r e a t i e v e   c o m m u n i c a t i e
Waar eindig ik en begin jij?
Wij leven in verbinding met de wereld om ons heen. In al die verbindingen leer je jezelf kennen, juist door de ander.Om jezelf te leren kennen, heb je anderen dus nodig. Communiceren doen we met taal, maar voor een groot deel ook via lichaamstaal.Door in stilte met elkaar in gesprek te gaan via de beeldtaal (door middel van vormen, lijnen, kleuren en energie), kun je al tekenend grenzen voelen en bewust worden, kun je respect tonen voor elkaar, je verbinden met de ander en er samen een kunstwerk van maken.
Beweeg mee op het ritme van de zee
Doel: Vanuit de beweging, het stromen, maken we contact met elkaar.

We gaan golven op muziek. Alleen en samen en maken daar een mooi kunstwerk van.

Razende ruzie, razendsnel bijgelegd
Doel: Anders leren kijken en omgaan met boosheid of ruzie
Ruzie maken we allemaal wel eens, ook in de groep. De ruzie gaan we in beeld brengen op papier. 
Het ‘goedmaken’ doen we door er samen een mooi kunstwerk van te maken.

Ontdek je geheim
Doel: de fantasie bevorderen. 
We schilderen eerst mooie kleurvlakken met acryl- of plakkaatverf. Dan ga je samen op ontdekkingsreis en leg je de geheimen van de kleurvlakken bloot.

Herken jezelf in de ander: Spiegelen
Doel: Bewust worden van je lichaamstaal en je beide hersenhelften lekker laten samenwerken. 
Als je iemand aardig vindt, spiegel je vaak zijn of haar gebaren. Let maar eens op! We gaan veel spiegelen en leren van elkaar.

Hoe makkelijk kun jij geven en ontvangen?
Doel: Afstemmen op de ander, accepteren van de ander
De basis van de tekening maak je zelf. Dan geven we ons werk door. Je gaat afstemmen op de tekening van de ander. Welke kleuren passen daarbij? Hoe ga je de tekening afmaken? Hoeveel investeer jij? Welke materialen gebruik je?
Het (terug) geven staat centraal. Hoe is dat om te doen? Kun je ook accepteren wat je terugkrijgt?

Jij krijgt iets van mij en ik geef iets aan jou
Doel: Groepsoefening ten behoeve van geven en ontvangen.
Iedereen werkt in elkaars tekening. Maar lukt dat? Kun je zorgvuldig werken in andermans tekening uit respect voor de ander? Kun je de toevoeging van andere kinderen waarderen? Dingen accepteren, net zoals in het echte leven?

Kunstproject rondom de werken van de kunstenaar Hundertwasser
 
Hundertwasser was een veelzijdig kunstenaar. Hij maakte niet alleen kleurige schilderijen, maar ook kleurige, fantasierijke gebouwen waarbij hij bomen liet groeien op de daken! 
Kaarsrechte, fantasieloze huizen waren in zijn ogen ziek en daarom bedacht hij een nieuw beroep: architectuurdokter. Hij had zo zijn eigen kijk op de wereld. Ieder mens heeft namelijk 5 huiden die hem omhullen: zijn eigen huid, zijn kleding, zijn huis, zijn familie, vrienden en land en als laatste huid de natuur, het milieu, de wereld. Daarmee zegt hij eigenlijk: de wereld dat ben jij! Hoe zorg jij voor al deze ‘huiden’? We laten ons inspireren door de ideeen, architectuur en schilderijen van Hundertwasser en daarna mag jij je eigen wereld, op een Hundertwasser manier, vormgeven.
Een wereld vol bloemen
‘Vormen ontwikkelen zich, ze groeien vanzelf’
Vanuit concentrische cirkels maken we bloemen, net als Hundertwasser!Postzegels
Ieder land heeft zijn eigen postzegels. Hundertwasser heeft postzegels ontworpen voor de Oostenrijkse Post, de Kaapverdische eilanden en de Verenigde Naties. Op een Hundertwasser manier gaan ook wij postzegels ontwerpen.

 

Een stad ontworpen door een architectuurdokter
Als architectuurdokter beslis jij hoe die stad eruit komt te zien!

Verbinding
Hoe sta jij in relatie tot de wereld om je heen? We brengen al tekenend een scheiding aan tussen binnen- en buitenwereld. Door gebruik te maken van stromingsbeelden kun jij, naar behoefte, beide werelden verbinden.

Kerndoelen: 54, 55, 56
Competenties: onderzoekend, creerend, reflectief en receptief vermogen, zelfstandig werken en/of samenwerken en vermogen zich te presenteren.